torsdag 8. mars 2012

langos

Ingrid spurte om oppskriften på langos... vel,skulle vel si at jeg hadde en oppskrift,men neeeeidaaa... detta gjøres på feelingen hver gang..

Mel,gjær,vann og salt blandes til en smidig deig, jeg pleier å bruke ca 4,5 dl vann,da rekker det til fire passe store leiver..

Siden jeg er hvitløkselsker hakker jeg passe mye hvitløk og har i deigen ..

Deigen kjevles ut til runde, stekepannestore leiver ca 1 cm tykke ...

La de hvile en halvtimes tid...prikkes med gaffel for å unngå bobler når de stekes.

Stekes på middels varme i rikelig olje  til de er gyldenbrune.

Hva man har på er en smaksak,mange vil ha creme fraiche og revet ost,men jeg for min del overøset langosen med fersk hvitløk og hvitløkspulver i tillegg til en dæsj salt... Jummy jum!!!!!


Published with Blogger-droid v2.0.4

2 kommentarer:

  1. Ittno pottitt... finnes potet-langos også, men det har jeg aldri verken smakt eller prøvd ..

    SvarSlett